Едните компании са максимално почтени, не лъжат в рекламите си, не се опитват да подведат клиентите с хитроумни маркетингови трикове, от които се чувстваш винаги прецакан. Такива компании са:
- Comcast, които ми продадоха за 60 долара интернет, с лъжата, че ще струва 25.
- UDR, които ни дадоха апартамент с примамлив наем, а после се оказа, че сметката за тока, водата, каналът и газта е безобразно надута и всъщност няма измерване, няма електро/водо/газомери, а самоволно определяне на сума, която ти се изсипва в края на месеца.
- Westlake financial, на които плащам всеки месец по 5 долара такса затова, че плащам вноската си за кола през Интернет (откъдето и да плащаш, има такса)
- Супермаркет TomThumb, където всеки път портокалите на промоция и тези със скъпата цена са в една кошница и на касата се оказва, че си взел само от скъпите, а служителите не реагират на сигнала и не ги разделят.
- Интернет доставчикът Clear, който рекламира 6 МВ, а доставя максимум 2-3, през повечето време под 1 МВ.
- Всички банки, в които съм имал сметки
- Болници и застрахователи
За радост, има и чудесни примери за това как голяма компания може да бъде изключително почтена към милионите си клиенти. В белия ми списък за първо място се борят
- Walmart, NewEgg, Ebay, PayPal, Amazon, Virgin Mobile, GoDaddy, MicroCenter и доста други. Тези компании очевидно много държат на доверието и мнението на всеки клиент. Не е имало случай да се появи забележка и тя да не бъде разрешена в моя полза. Дали става въпрос за връщане на продукт - заради дефект или просто защото си си променил мнението, или някаква грешка в етикет, проблемът веднага се отстранява, парите се връщат, грешната цена се коригира в системата.
Впрочем и при недобросъвестните търговци парите се връщат, ако констатираш надвземане, или искаш да върнеш стока. Но в много случаи - например когато ползваш услуги, или сключваш договор, връщането е невъзможно, прекратяването на договора е скъпо.
Като цяло тези два различни стила на търгуване се срещат навсякъде. Някои считат за редно и нормално да преувеличат качествата на продукта си и в стремежа си да вземат парите нямат никакви скрупули, не се притесняват, че ще бъдеш ядосан и няма повече да пазаруваш при тях. Други точно описват стоката, с всички кусури, защото после ще им я върнеш, ако не отговаря на описанието. Законовото задължение да се приема върната стока налага добър стил в Ebay, където хиляди малки продавачи точно описват кусурите на стоката си.
Закономерно по-непочтени са доставчиците, при които се обвързваш с договор. Тези, които продават еднократно, са по-мотивирани да те задържат като клиент. Когато сключваш договор за наем или за услуга - мобилни телефони, осигуровка, застраховка... трябва да си изключително внимателен и задължително да провериш мнението на други потребители - чрез познати или в Интернет.
Научаването на тези невидими правила може да съхрани удоволствието от пазаруването и да помогне парите да се вложат с максимална ефективност.
No comments:
Post a Comment