Monday, March 5, 2012

Как се шофира в Америка

Ако се придвижваш пеша или с колело из улиците на Далас, ще си единственият в околността и ще те гледат със съжаление и подозрение. Макар че при всяка възможност се разхождаме с Ралица и децата, минавам десетки мили на ден с колата.
Обикновено карам по малките улици, защото въпреки над 20 годишния ми стаж като шофьор и куража ми, ме е страх и не се чувствам кормфортно по хайуеите. Повечето хора тук ги предпочитат, дори да е по-заобиколно, но на мен ми идва в повече лудешката скорост, честите излази и необходимостта да се престрояваш непрекъснато и на висока скорост. Малките улици са с размера на Цариградско шосе - общо 6-лентови, като двете посоки са отделени с поддържана тревна площ. Кръстовищата са през миля и се минават бързо. Скоростта е ограничена до 35 мили, или 50 км/ч, и точно както в България, всички карат с допустимия от човещина максимум, в случая 40 мили (60 км/ч). Сутрин по пътя ми има 2-3 места, където спират училищни автобуси и там ограничението е 20 мили/ч., не си и помисляй да добавиш и миля отгоре. Ако жълтият училищен автобус е спрял, всички в тази посока спират и чакат, докато се прибере сгъваемият знак "Стоп", щръкнал от автобуса.
Движението е организирано разумно, в Тексас ограниченията са минимални - дори каските за мотоциклетистите не са задължителни. Не е забранено говоренето по телефона - съвсем правилно според мен, но пак разумно са забранили текстването и други занимания със смартфони. Коланите и детските седалки са абсолютно задължителни. Завиването надясно при червена светлина е разрешено.
Поведението на тукашните шофьори на пътя е възпитано, с малки изключения. Събрах известен материал за размисъл по този повод:
На магистралата (high way) може да те засече опасно някой състезател, провиращ се от едно платно в друго и тровещ живота на всички. Случва се рядко, слава Богу. Спомням си един израз за България "Страната, където шофьорите натискат газта, когато видят жълто". И тук е така, споко.
На обикновения път най-досадни са мексиканците, които се включват от пресечните улички, често губят търпение да чакат и изведнъж решават, че влизат, пък каквото ще да става. Странното е, че в повечето случаи това са жени - ниски, тантурести лелки, които без изключение карат изключително големи коли - ванове, SUV-та или тръкове. Слабостта на тукашните мексиканци към големи коли може да се обясни с големия брой деца и бизнеса им - градинарски, строителен, който вероятно изисква товарни площи. Но според мен главна причина е усещането за важност и са успех, което създава голямата кола, на снимка, изпратена до роднините в Мексико. Та мексикански лелки непрекъснато ме засичат, както си карам, не се обръщат и не поглеждат дори, за да се усмихнат или извинят. Гледат право напред, сякаш са под хипноза. Впрочем, като цяло хората не се извиняват, рядко си благодарят с едно махване на ръка, примигване на аварийните стопове или дългите светлини, както правят българските шофьори. От друга страна, ако благодариш на някого, че те е пуснал да минеш, задължително ще получиш широка усмивка.
Черните карат старовремски коли, често натруфени с металическа боя и още по-често, с грамадни колела - няколко размера по-големи от оригиналните, което налага ползването на нископрофилни гуми. С тези колеса старовремският олдсмобил или буик на черния джигит заприличва малко на каляската на Пепеляшка, но собственикът по някаква причина се чувства горд и щастлив.
Това е положението при бедните. Средната класа и богатите - бели, черни, всякакви си се возят на нови коли. Немските елитни марки и тук са символ на благополучие, както и премиум марките на Форд (Линкълн), Тойота (Лексъс), Акура (мисля, че е на Хонда),  Крайслер, Кадилак и GMC на General Motors и пр. В Тексас няма много електрически коли и хибриди, но все пак се забелязват.
Азиатците карат задължително и само азиатски коли. Очевидно мислят, че ние белите не сме способни да направим хубава кола. Като цяло те са недоволни от съдбата си, че ги е довела тук, оплакват се, че им е скучно в Америка и гледат на другите малко отвисоко. Статистическите данни ги слагат на първо място по успех в училищата и реализация в обществото, но наскоро четох, че това не е отразено в присъствието им на ръководни позиции. Нещо повече: понеже успехът им в училище е много висок, разкри се, че масово университетите ги дискриминират и приемат студенти с по-нисък успех, от други раси. Иначе един от най-хубавите сред многото прекрасни квартали на Далас е населен с жълти и разходката сред техния търговски център е като екскурзия. Имат огромен, светещ от чистота супермаркет, зареден с всякакви неща от Изтока.
Тук се разказва градска легенда, че жълтите ама въобще не могат да карат, че спирали на средата на движението и не знаели какво да правят, но не съм забелязал такова нещо. Дори когато ме изпитваха за да взема местна шофьорска книжка специално попитах инструкторката, дали азиатците са лоши шофьори, но тя каза, че не е вярно.
Като резултат от евтиния бензин и маслата са евтини. Редовно виждам покрай пътя реклами за смяна на масло за 25 долара - с включен труд. Вероятно използват нискокачествено масло, или пък от грижа за колата, препоръчва се смяната да е не на 10 000 км., както в България, а на 3000 мили. Евтини са и другите аксесоари - гуми, чистачки, спирачна течност и пр. Самите коли също са доста евтини.
Не съм виждал и чувал за коли с газови уредби.
Пътищата са направени от асфалт, както и от друг вид асфалт, на който гумите свирят, сякаш самолет излита, и от бетон. При ремонт виждаш, че под асфалта има около 30 см слой железобетон. Ремонти и нови пътища се правят постоянно.
Полицаите те спират само при нарушение. И те и колите им са съвършени. Полицаите са изгладени и с перфектна стойка, а колите им са пълни с техника. Имат боен лаптоп с тъчскрийн и разни други устройства. Вчера ме спря полицай за първи път, като изключим шегата на Ралица, която накара един полицай в колежа й да ме спре и да се посмеят за моя сметка.
Оказа се, че не съм минал преглед, но като му казах, че не съм знаел, човекът ме инструктира какво да направя и ми пожела приятен път. Това беше първото ми спиране за две години. В България ми се случваше всеки месец, дори по няколко пъти. Много ценя тази разлика, защото като цяло съм внимателен водач и никога не разбирах как така непрекъснато плащам хиляди левове измислени глоби.
Като цяло, карането тук е много по-спокойно и безконфликтно.
Ъпдейт 2014 г.: за 4 години са ме спряли три или 4 пъти. Платих към 120 долара глоба за много сериозно нрарушение: превишена скорост в училищна зона, и ме задължиха да премина курс за безопасно шофиране. Курсът се взима през Интернет и е така направен, че трябва да следиш какво става на екрана. Трае 6 часа. Цената на курса беше 25 долара.

2 comments:

  1. Абе Орли , всичко много точно си написал , но нека да си ги наречем както си му реда - НЕГРИ . :)

    ReplyDelete
  2. Хех, щом не искат така да ги наричаме, няма смисъл да ги дразним.

    ReplyDelete